Klub Logiczny

LICYTACJA NATURALNA DLA POCZĄTKUJĄCYCH (oparta na klasycznym Acol'u)

Acol został opracowany w małym londyńskim klubie brydżowym położonym przy ulicy "Acol Street",

jest bardzo prostym i naturalnym systemem licytacyjnym.

1.Pierwszą rzeczą, jaką gracz musi zrobić po otrzymaniu kart do ręki jest określenie jej siły,

mianowicie każdej z figur przydzielona jest pewna liczba punktów: PC

As (A) - 4 punkty; Król (K) - 3 punkty, Dama (Q) - 2 punkty, Walet (J)-1 punkt

Zsumowanie punktów decyduje o naszej dalszej licytacji, gdyż siłę ręki określamy tak:

0 ÷ 6 PC- ręka bezwartościowa

7 ÷ 9 PC- słabe poparcie

10 ÷ 12 PC- silne poparcie

12(13) ÷ 15 PC- podstawowe słabe otwarcie

16 ÷ 18 – silne otwarcie

19 ÷ ... PC- bardzo silne otwarcie

2.po dokładnym zapoznaniu się z naszymi kartami, mianowicie przeliczeniu liczby punktów

oraz kart w poszczególnych kolorach, możemy:

otworzyć licytacje, poprzeć partnera, bądź zablokować przeciwników.

 

1.Otwarcia licytacji:

Otwarcia kolorowe, gdy posiadamy 5 kartowy longer (długi kolor).

12 ÷ 18 PC otwieramy 1 w kolor longera (słabe 12-15 otwarcie i silne 16-18 otwarcie kolorowe)

19 ÷ ... PC otwieramy 2 w kolor longera (bardzo silne otwarcie kolorowe)

Otwarcia bez atutowe - brak 5 kratowego longera.

12 ÷ 18 PC otwieramy 1 b.a. (słabe otwarcie 12-15 i silne 16-18 otwarcie bezatutowe)

19 ÷ ... PC otwieramy 2 b.a. (bardzo silne bez atu )

Otwarcia blokujące – co najmniej 6-7 kart w jednym kolorze (bardzo długi longer).

7 ÷ 11 PC i 6 kart (przed partią) otwieramy 3 w kolor longera

7 ÷ 11 PC i 7 kart (po partii) otwieramy 3 w kolor longera

2.Odpowiedzi po otwarciu - poparcia:

Po otwarciu 1 w kolor

0 ÷ 6 PC pass

7 ÷ 9 PC 2 w kolor otwarcia, gdy mamy 3 karty w tym samym kolorze (fit-uzupełnienie do 8 atutów))

10 ÷ 11(12) PC 3 w kolor otwarcia, gdy mamy fit

7 ÷... PC 1 w kolor starszy od otwarcia, gdy posiadamy co najmniej 4 karty w tym kolorze

7 ÷ 9 PC 1b.a. w pozostałych przypadkach – nie mamy fitu ani 4 kart w kolorze starszym od otwarcia,

staramy się nie przekraczać wysokości 1

10 ÷ ... PC wolno popierać odważniej we własny kolor, co najmniej 4-kartowy na wysokości 1 lub 2

13 ÷ ... PC popieramy z przeskokiem we własny kolor co najmniej 5-kartowy, a z fitem licytujemy końcówkę,

przy braku fitu dążymy do zalicytowania koncówki w innym kolorze lub w b.a. czyli - 3b.a., 4/♠, 5♣/)

Po otwarciu 1 b.a.

0 ÷ 6 PC bez pass

7 ÷… PC popieramy licytując 2 we własny kolor 4-kartowy

Po otwarciu na wysokości 2 w kolor lub 2b.a. :

4 ÷… PC już popieramy w kolor partnera z fitem 3-kartowym lub we własny kolor 4-kartowy,

7 ÷ ... PC popieramy i licytacja nie powinna się zakończyć przed wrzuceniem dogranej (gry premiowej).

UWAGA: Przy wejściu do licytacji postępujemy, jak w przypadku otwierania licytacji z tą różnicą, że:

  • po blokującym otwarciu przeciwnika na wysokości 2 lub 3, zawsze kontrujemy mając 12-13 PC,

po tej informacji nasz partner zadecyduje o dalszym przebiegu licytacji.

3.Punktacja za ugranie zalicytowanej gry i możliwość wrzucenia premiowanej dogranej:

Za każdą lewę ponad 6: ♣/ - kolory młodsze po 20 pkt .; /♠ - kolory starsze po 30 pkt.; b.a. po 30 + 10pkt. dodat.

Aby była możliwość uzyskania co najmniej 100 pkt. (dograna za którą dostajemy dużą premię 300 lub 500 pkt),

para musi mieć około 25 PC grając w bez atu i w kolor starszy i 27 PC w młodszy (najmniej 8 kart w kolorze).

4. Gry wysoko premiowane ( 500-1500 pkt.) - Bierzemy wszystkie lewy-szlem, bądź oddajemy tylko jedną-szlemik. Możemy grać od 30 pkt. na obu rękach. Przy tak wysokich grach niezbędna jest informacja o liczbie posiadanych asów przez partnera. W tym celu stworzono systemy pytań o asy.

Pytaniem o ilość asów jest wyraźnie nienaturalna odzywka 4BA (przecież już 3BA daje dograną).

Odpowiadamy: 5 ♣ - zero asów; 5 - jeden as; 5 - dwa asy; 5♠ – trzy asy; 5BA - cztery asy

logik-Lech Rębisz (27.05.2018r.)